srijeda, 19. rujna 2012.

Treba li se odreći pijenja kave?

Molim vas recite mi što napraviti s mojim pijenjem kave. Trebam li je se odreći, osloboditi ili mogu i dalje bezbrižno (očito) u tomu uživati?

Marina B.

Vaše pitanje, ovako kratko i ovako postavljeno, po sebi bi moglo izgledati i manje bitnim, jer bi svaki vjernik zapravo trebao znati »što mu je činiti« s pijenjem kave (ili nekih drugih napitaka). No, ako možemo tumačiti, Vaše pitanje zapravo smjera nečemu dubljem i vjerojatno ste (po)mislili da pijenje kave može postati i porok ili se pretvoriti u svojevrsnu ovisnost, na vlastitu štetu i na štetu drugih.

Ovdje se ne želimo upuštati u psihološka tumačenja raznih ovisnosti, nego svoj odgovor usmjeriti na crkveni nauk koji govori da ovisnost i pretjerivanje nije ni po čemu dobro. Tako se, naprimjer, u Bibliji ne spominje da je zabranjeno piti, primjerice, vino, ali pijanstvo, dakle neumjereno korištenje alkoholnih pića - to se osuđuje.

Što se tiče pijenja kave ili drugih napitaka, Biblija ne ističe nikakvo ograničenje, premda se o pretjerivanju može govoriti u okviru činjenice da može štetiti zdravlju. A Crkva uči da su »život i tjelesno zdravlje dragocjeni Božji darovi«, te ističe da ih treba razumno njegovati, obazirući se na potrebe drugih i na opće dobro. Krepost pak umjerenosti čovjeka čini otvorenim i raspoloživim da izbjegava svakovrsno pretjerivanje, kao i zloporabu jela, alkohola, duhana i lijekova. Sjetilnost - o čemu govori deseta Božja zapovijed - čovjeka često navodi da želi ugodne stvari (koje nema): »Tako željeti jesti kad smo gladni, ili ugrijati se kad nam je hladno. Te su želje same u sebi dobre; ali često ne ostaju u granicama razuma; gone nas da nepravedno žudimo za onim što nam ne pripada, nego pripada ili se duguje drugomu« (KKC, 2535). Stoga deseta zapovijed zabranjuje pohlepu, želju za neumjerenim prisvajanjem zemaljskih dobara; zabranjuje neurednu gramzivost što nastaje iz neuredne želje srca. Neuredna želja srca može čovjeka odvesti i u lijenost, u želju da »stalno ispija kave«, te da ne posvećuje dovoljno vremena drugim stvarima potrebnima za život. Tako se može dogoditi da čovjek zanemari i svoje obveze, te na taj način naškodi sebi i drugima. Takvo »uživanje« u kavi zapravo bi bilo grijeh i valjalo bi ga ispovjediti kao i ostale grijehe »ovisnosti«: o alkoholu, kocki, igrama na sreću...
Glas Koncila, broj 42 (1739), 21.10.2007.

Nema komentara:

Objavi komentar