U jednom užem krugu skupina nas vjernika raspravljali smo o grijesima i
njihovoj težini. Analizirali smo Deset Božjih zapovijedi te njihovo
kršenje i razlike među njima. Međutim, jedna kolegica je zastupala tezu
da je kršenje svih zapovijedi isto, te da su svi grijesi iste težine.
Kako u našoj zajednici radi jedan teolog, molili smo i njega za pomoć.
On je stao na stranu kolegice i rekao da je kršenje zapovijedi iste
važnosti. S tim se nisam složila. Razdvojila sam prve tri od ostalih,
onda za ostalih sedam navodila primjer, ali uzaludno. Mislim da se ne
može isto mjeriti zapovijed »Ne ubij!« s »Ne ukradi!« ili slično. Kao
vjernica navodila sam primjer razlike između abortusa i neke krađe.
Mislim da je vredniji ljudski život od svega, jer čovjek je Božje
stvorenje, načinjen na njegovu sliku i priliku. Molim vas da mi vi
odgovorite na to pitanje.
Ivana, Sarajevo
Velika je razlika među grijesima i u njihovoj težini, i to sigurno svi
vi, sudionici rasprave znadete, samo ste se možda posvetili više
raspravi o tome može li biti »razlike« u težini (ili važnosti) neke
Božje zapovijedi, a manje pak samoj činjenici o razlici među grijesima.
Sveto pismo, koje svatko od Vas čita, daje nam više popisa. Tako, na
primjer, Poslanica Galaćanima suprotstavlja djela tijela plodovima Duha:
»A očita su djela tijela. To su: bludnost, nečistoća, razvratnost,
idolopoklonstvo, vračanje, neprijateljstvo, svađa, ljubomor, srdžbe,
spletkarenja, razdori, strančarenja, zavisti, pijančevanja, pijanke i
tome slično. Unaprijed vam kažem, kao što vam već rekoh: koji takvo što
čine, kraljevstva Božjega neće baštiniti« (Gal 5, 19-21). Kao što znate,
grijehe možemo razlikovati po njihovu objektu (predmetu), kao što je to
slučaj sa svakim ljudskim činom, ili prema krepostima kojima se
suprotstavljaju. Jednako tako, grijehe možemo podijeliti i prema tome
odnose li se na Boga, bližnjega ili nas same; mogu se dijeliti na
duhovne i tjelesne grijehe; na grijehe misli, riječi, djela ili
propusta. Crkva svojim učenjem kaže da je prikladno grijehe prosuđivati
upravo po njihovoj težini (KKC 1846ss). Razlikovanje između smrtnoga i
lakoga grijeha vidimo već u Svetom pismu, a nametnulo se u crkvenoj
predaji. Također znamo da takvo razlikovanje potvrđuje i ljudsko
iskustvo, što je vidljivo i iz Vašega pisma i iz Vašega jasno izraženoga
stava da nisu svi grijesi, niti mogu biti, jednako teški. Smrtni grijeh
u čovjekovu srcu razara ljubav teškom povredom Božjega zakona. On
čovjeka odvraća od Boga koji je njegova posljednja svrha i blaženstvo,
te »na njegovo mjesto« stavlja niže dobro. Laki grijeh ne uništava
ljubav, premda je vrijeđa i ranjava. Kad se čovjekova volja usmjeri
prema nečemu što se po sebi protivi ljubavi, po kojoj se čovjek
usmjerava prema konačnoj svrsi, grijeh je zbog svog objekta (predmeta)
smrtan, bio on protiv ljubavi prema Bogu - kao što je psovka,
krivokletstvo i slično, ili protiv ljubavi prema bližnjemu - kao što je
ubojstvo, preljub i slično. Nekad se pak volja grešnikova usmjerava na
ono što u sebi sadrži neki nered, ali se ipak ne protivi ljubavi prema
Bogu i bližnjemu, kao što su isprazne stvari, neumjesni smijeh i slično.
Takve stvari su laki grijesi. Da neki grijeh bude smrtan, istodobno se
traže tri uvjeta: »Smrtni je grijeh onaj kojemu je objekt teška stvar, a
učinjen je pri punoj svijesti i slobodnim pristankom«, piše papa Ivan
Pavao II. u svojoj apostolskoj pobudnici »Pomirenje i pokora« (br. 17),
gdje nastavlja: »Valja pridodati (...) da su neki grijesi unutarnje,
sami po sebi, teški i smrtni s obzirom na svoju težinu. Postoje, naime,
čini koji po sebi samima i u sebi samima, neovisno o okolnostima, nisu
nikad dopustivi, zbog samoga njihovog predmeta. Ukoliko su ti čini
počinjeni s dovoljno svijesti i slobode, oni su uvijek teški
prijestupi.« Tešku stvar ili »tešku materiju« pobliže određuje Deset
zapovijedi, prema Isusovu odgovoru mladiću: »Ne ubij, ne čini preljuba!
Ne ukradi! Ne svjedoči lažno! Ne otmi! Poštuj oca i majku!« (Mk 10, 19).
Težina grijeha je veća ili manja, i tu je - da tako kažemo - crkveni
nauk »na Vašoj strani«: ubojstvo je veće od krađe. Treba voditi računa,
preporučuje Katekizam, i o svojstvu povrijeđenih osoba: nasilje nad
roditeljima po sebi je veće od nasilja nad strancem. No, niti lakim
grijesima ne smijemo pridavati »malu važnost«. Jer, mnoge lake stvari
stavljene zajedno čine jednu tešku; mnogo kapljica vode pune rijeku, kao
što i puno zrnaca skupa čine hrpu. To znači da grijeh povlači za sobom
grijeh, a ponavljanjem istih čina rađa se mana. Iz nje proizlaze
izopačena nagnuća koja zasljepljuju savjest i iskrivljuju konkretne
sudove o dobru i zlu. Mane su povezane uz glavne grijehe, koji se zovu
tako jer rađaju druge grijehe, druge mane: oholost, škrtost (lakomost),
zavist, srdžba, bludnost, neumjerenost u jelu i piću, lijenost ili
nehaj. Katehetska tradicija podsjeća da postoje i grijesi »koji vapiju u
nebo«: krv Abelova, sodomski grijeh, jauk potlačenog naroda u Egiptu,
jauk stranca, udovice i sirote, te nepravda prema nezaposlenom radniku.
»No pohuli li tko na Duha Svetoga, nema oproštenja dovijeka; krivac je
grijeha vječnoga« (Mk 3, 29). Božje milosrđe ne pozna granica, »ali tko
namjerno odbaci prihvatiti ga pokajanjem, odbacuje oproštenje vlastitih
grijeha i spasenje što ga Duh Sveti nudi. Takvo otvrdnuće može dovesti
do konačnog nepokajanja i vječne propasti« (KKC 1864). Kada govorimo o
Deset zapovijedi, onda znamo da izriču zahtjeve ljubavi prema Bogu i
prema bližnjemu. Prve tri se odnose ponajprije na ljubav prema Bogu, a
ostalih sedam na ljubav prema bližnjemu. No, one su »nerazdruživa
cjelina«; svaka upućuje na svaku drugu i na sve skupa; one se međusobno
uvjetuju. Štoviše, i osvjetljavaju pa tvore cjelinu - pa »prekršiti
jednu zapovijed, znači povrijediti sve ostale. Ne može se poštivati
druge ljude, a da se ne blagoslivlja njihov Stvoritelj. Ne može se
klanjati Bogu, a da se ne ljube svi ljudi, koji su njegova stvorenja«
(KKC 2069). Budući da izriču osnovne čovjekove dužnosti prema Bogu i
bližnjemu, Deset zapovijedi u svom bitnom sadržaju objavljuju teške
obveze. One su u biti nepromjenjive, i obvezuju uvijek i svagdje. Posluh
zapovijedima obuhvaća i obveze koje su, po sebi, lake. Tako naprimjer
uvreda nanesena riječima zabranjena je petom zapovijedi, ali neće biti
teški grijeh, osim zbog okolnosti ili nakane onoga koji je nanosi.
Glas Koncila, broj 4 (1544), 25.1.2004.
Tetris gold in femur complications and how you can fix
OdgovoriIzbrišiTetris gold in femur complications and how titanium jewelry piercing you can fix it - Tetris gold in femur complications titanium body armor and how you can fix it - titanium hair trimmer as seen on tv Tetris gold titanium nose rings in femur complications and titanium max trimmer how you can fix it