srijeda, 19. rujna 2012.

Je li Billingsova metoda grešna?

Toliko različitih ispovjednika, toliko različitih odgovora! Riječ je o majci koja ima troje djece, svakodnevno je na misi, živi vjenčano sa suprugom već 22 godine u braku. Nema iživljavanja u bračnoj postelji, niti perverznih igara, pornografije. Ništa ne koristi od kontracepcije, čuvaju se prekinutim snošajem. Već dugo je u dilemi: sv. pričest ili ne? Što Crkva kaže o tome? Što se tiče Billingsove metode, nije li to također namjerno izbjegavanje začeća? Molim odgovorite!

Čitateljica Ivana


Iz Vašega je pisma očito i Vaše zrelo razmišljanje, ali i ozbiljna i teška dvojba s kojom se nosite. Teško nam je reći zašto Vam različiti ispovjednici daju različite odgovore, no vjerujemo da Vam svi u sakramentu pokore nastoje protumačiti pravi smisao bračne ljubavi, a onda i bračnih spolnih čina. To u malo rečenica i (uobičajeno) kratkome vremenu ispovijedi nije uvijek moguće učiniti »optimalno«. Zato mi preko »Naših razgovora« često potičemo vjernike da si potraže stalnoga ispovjednika, koji će biti i pravi »duhovni otac« i duhovni pratitelj, u mogućnosti pratiti duhovno sazrijevanje, ali i poteškoće na koje nailaze njegovi vjernici.

Ono što je važno napomenuti jest da crkveni moralni nauk na bračnu ljubav nastoji gledati što je moguće cjelovitije. Zato i ističe da se ona ne može - upravo zbog same svoje naravi - zatvoriti u samu sebe, tako da se sva iscrpi »u uzajamnu darivanju dviju osoba.« Ljubav ljudima silazi od Boga; ulazi u ljudsko srce, ali tamo ne ostaje: ona se daruje i otvara drugome, i svim ljudima. No, ona se na poseban način pruža izabranome biću kojega čovjeku Bog šalje za životnoga partnera, kako bi se onda opet uzdigla do Boga. »Kad se dvoje velikodušno primaju i kad se žele izgraditi jedno po uzoru na drugo, izmjenjujući pri tome sva svoja osobna bogatstva, u svojoj najdubljoj dubini on osjećaju neuklonjivu težnju da u svojoj ljubavi izraze život sličan njihovu životu koji će biti sposoban da za neko vrijeme produži njihovo sjedinjenje i koji će biti očit vidljiv plod njihova susreta u ljubavi. Takav plod je opipljiv svjedok njihovih volja da oni zauvijek ostanu i dalje jedno uz drugo, sa svom svojom osobnošću i bogatstvom«, ističe moralni teolog Ivan Fuček kada govori o »karakteru prokreativnosti svake autentične bračne ljubavi«, što znači da je bračna ljubav po sebi otvorena novome životu, da je otvorena rađanju djeteta i djece. No, ranije se, nadodaje o. Fuček, nije raspravljalo o »odgovornu roditeljstvu«, tako da »rađanje djece spada na bitan zahtjev bračnog staleža, ali modalitet primjene ovisi o razboritu sudu, hrabrosti i velikodušnosti supruga. Hoće li se odlučiti sada, u takvim okolnostima - koje nikad nisu optimalne - primiti dijete, bez sumnje spada među njihove najvažnije i najodgovornije životne odluke«.

Znači, na supružnicima je da vrednuju razne kriterije, onako kako ih upućuje Crkva u pastoralnoj konstituciji »Gaudium et spes« Drugoga vatikanskog sabora: »U toj dužnosti prenošenja i odgajanja ljudskog života, što treba smatrati njihovim svojstvenim poslanjem, supruzi znaju da su suradnici ljubavi Boga Stvoritelja i na neki način njezini tumači. Stoga će ispuniti svoju zadaću s ljudskom i kršćanskom odgovornošću. (...) Sporazumno će i zajedničkim nastojanjem stvoriti sebi ispravan sud, imajući pred očima svoje osobno dobro i dobro već rođene djece ili djece za koju predviđaju da će se još roditi, prosudit će i materijalne i duhovne prilike svoga stanja, vodit će konačno brigu o dobru obiteljske zajednice, o potrebama vremenitog društva i same Crkve. U krajnjoj liniji, taj sud moraju donijeti sami bračni drugovi pred Bogom« (GS 50). To dakako ne znači da mogu raditi »samovoljno«, upozorava konstitucija, koja potiče da »uvijek moraju slijediti svoju savjest, koju treba uskladiti s Božjim zakonom«, te potiče da »rado slušaju crkveno Učiteljstvo«. U svom tumačenju, konstitucija vrlo jasno ističe da »brak nije ustanovljen samo za rađanje djece«, već i za sazrijevanje bračne ljubavi. Koncil zna da supruzi, »u želji da skladno provode bračni život, mogu često u nekim današnjim životnim prilikama biti spriječeni te se naći u okolnostima u kojima se, bar privremeno, broj djece ne može povećati« (GS 51).

Za ispravan sud traži se i držanje objektivnih kriterija, o kojima se govori u cijelome nizu kasnijih crkvenih dokumenata: »Humanae vitae«, »Familiaris consortio«, »Donum vitae«, »Evangelium vitae«... »Humanae vitae« u broju 16 ističe: »Ako postoje opravdani razlozi da se porođaji učine rjeđima, razlozi koji potječu bilo iz tjelesnog bilo iz duševnoga stanja bračnih drugova, ili izvanjskih okolnosti, Crkva uči da je tada dopušteno voditi računa o prirodnim mijenama koje su imanentne sposobnostima rađanja te imati ženidbeni odnošaj samo u neplodnim razdobljima i na taj način regulirati broj porođaja, da se ne povrijede moralna načela.« Upravo tu metodu prirodnoga reguliranja podučava tzv. Billingsova metoda, pa možemo reći da ju crkveni moralni nauk prihvaća. Njome se i u neplodna razdoblja ostaje otvorenim rađanju - a prekinuti snošaj je »fizička zapreka« - ali se ono ne može dogoditi zbog prirodnih zakona ženskoga tijela.

Glas Koncila, broj 51 (1695), 17.12.2006.

Nema komentara:

Objavi komentar