srijeda, 19. rujna 2012.

Govori li kardinal istinu o homoseksualcima?

Čitajući jedan članak na internetu, pročitao sam izjavu jednoga kardinala da su homoseksualci Božji otpad. Mislite li da su to ipak malo pregrube riječi, dok s druge strane ljubljanski nadbiskup veli da to nije grijeh, ali je grijeh prakticirati homoseksualnost. Zar je homoseksualnost zaista grijeh u rangu s hotimičnim ubojstvom?

Čitatelj iz Rijeke

Možda bi bilo dobro da ste nam napisali i na kojoj ste internetskoj stranici našli tu navodnu izjavu »jednoga kardinala« i njegovo ime, pa bismo onda mogli i o njoj konkretnije govoriti jer bismo sami provjerili. Ne da bismo provjerili istinitost Vaše tvrdnje, već da bismo sami pokušali naći izvornu, originalnu izjavu toga »jednoga kardinala«, te Vam onda o njoj nešto i napisali. Temu ne želimo skretati na vjerodostojnost medija na kojem ste ovo pročitali, no ipak razmislite o istinoljubivosti te internetske stranice.

Ovako, pak, slobodno možemo reći da takvu izjavu nijedan kardinal Katoličke Crkve ne bi u javnosti dao i da je jamačno pogrešno prenesen, ili je prevoditelj na hrvatski jezik bio - loš. U to smo sigurni iz više razloga, a ne zato što i kardinali - kao ljudi - ne bi mogli pogriješiti, nego zato što su kardinali svećenici i biskupi koji - po samoj naravi svoje službe - itekako dobro poznaju spolni nauk Crkve, pa i onaj o osobama istospolnoga usmjerenja, kako se danas, u određenim krugovima, govori o osobama homoseksualnih sklonosti. Zato je točno ono što je rekao nadbiskup ljubljanski: homoseksualnost nije grijeh, ali prakticiranje te spolne sklonosti jest.

Homoseksualnost, naime, označava »odnose između muškaraca ili žena koji osjećaju spolnu privlačnost, isključivu ili pretežitu, prema osobama istoga spola« (KKC 2357). Kroz stoljeća, homoseksualnost se očitovala u vrlo različitim oblicima i u različitim kulturama, pa ne predstavlja »novost« našega doba. Njezin psihički nastanak ostaje velikim dijelom, tumači crkveni nauk, neprotumačiv. No, Crkva se oslanja na Sveto pismo, koje ih prikazuje kao teško izopačenje (v. Post 19, 1-29; Rim 1, 24-27; 1 Kor 6, 10; 1 Tim 1, 10). Crkvena tradicija uvijek je tvrdila da su homoseksualni čini u sebi neuredni, piše u izjavi Zbora za nauk vjere »Persona humana« (PH 8), koja govori upravo o nauku vjeru o nekim pitanjima spolne (seksualne) etike. U toj se izjavi upozorava da su danas neki, polazeći od zapažanja psihološke naravi, počeli popustljivo suditi, ili čak posve opravdavati homoseksualne odnose nekih osoba. Oni među homoseksualcima razlikuju - i čini se ne bez razloga, spominje izjava - one čija je sklonost prolazna, ili barem nije neizlječiva, jer je plod lošeg odgoja, nedostatka normalnoga seksualnog razvoja, navike, zlih primjera i drugih sličnih uzroka, i homoseksualce koji su jednostavno takvi zbog neke vrsti »urođene sklonosti ili bolesne konstitucije za koju se smatra da je neizlječiva«.

Što se pripadnika ove druge skupine tiče, neki zaključuju da je njihova sklonost u toj stvari tako naravna da bi valjalo smatrati kako ona, bar što se njih tiče, opravdava homoseksualne odnose unutar »iskrene zajednice života i ljubavi, slične braku, ukoliko se takvi osjećaju nesposobnima za život u samoći«. Bez obzira na takvo mišljenje, izjava jasno ističe da, kada je riječ o pastoralnome djelovanju, takve homoseksualce »valja prihvatiti s razumijevanjem«, te ih podupirati - ali s jasnom nadom: da će nadvladati svoje osobne teškoće i svoju društvenu neprilagođenost. O njihovoj krivnji valja prosuđivati razborito, upozorava izjava. Ne smije se, međutim, primijeniti nikakav pastoralni postupak koji bi im pružao moralno opravdanje, zato što bi ti čini bili u skladu s njihovim stanjem.

Prema objektivnom moralnom redu, čini u homoseksualnim odnosima lišeni su bitnog i nenadomjestivog cilja. Sveto pismo osuđuje ih kao tešku izopačenost i čak ih prikazuje kao kobnu posljedicu napuštanja Boga. Možda je taj kardinal, kojega spominjete bez imena, rekao da su homoseksualci »napustili Boga«, da su »otpali od Boga« - a ne da su otpad Božji. Crkva na temelju stavova iz Svetoga pisma kaže da se ne može zaključiti da su svi koji »zbog te nastranosti trpe za nju i osobno odgovorni, već se time zapravo kaže da su homoseksualni čini u svojoj biti neuredni i da se ni u kojem slučaju ne smiju odobriti« (PH 8).

Homoseksualni spolni čini protive se naravnom zakonu, te spolni čin zatvaraju daru života. Ne proizlaze iz prave čuvstvene i spolne komplementarnosti. Istina je, jednako tako, da određeni broj muškaraca i žena pokazuju duboke homoseksualne težnje. Ne biraju oni svoje homoseksualno stanje; ono za većinu njih predstavlja kušnju. Zato ih - ističe Crkva - treba prihvaćati s poštivanjem, suosjećanjem i obazrivošću. Izbjegavati se mora prema njima svaki znak nepravedne diskriminacije. Te su osobe »pozvane da u svom životu ostvare Božju volju, i ako su kršćani, da sa žrtvom Gospodinova Križa sjedine poteškoće koje mogu susresti uslijed svojega stanja« (KKC 2357).

Homoseksualne osobe pozvane su - na čistoću. Krepostima ovladavanja sobom, »odgojiteljicama nutarnje slobode«, kadšto uz potporu nesebična prijateljstva, molitvom i sakramentalnom milošću, one se mogu i moraju, postupno i odlučno, približiti kršćanskom savršenstvu. Jer, spolnost je usmjerena k supružničkoj ljubavi između muškarca i žene, i nikako drukčije, a u braku intimna tjelesnost supružnika postaje znak i zalog duhovnog zajedništva.

Glas Koncila, broj 20 (1612), 15.5.2005.

Nema komentara:

Objavi komentar