srijeda, 19. rujna 2012.

Je li Crkva dopustila upotrebu kondoma?

Nedavno su neki španjolski biskupi izjavili da bi upotreba kondoma u nekim sasvim specijalnim slučajevima, kad se radi o sprečavanju zaraze partnera AIDS-om, mogla biti od Crkve dopuštena, no Vatikan je brzo reagirao i to mišljenje beziznimno osudio.

Na Hrvatskoj televiziji, u jednoj emisiji 23. siječnja, tri naša vrla političara također su govorila o toj temi, naravno odobravajući upotrebu kondoma, i pri tome malo i bockali Crkvu neka se bavi svojim poslovima, tj. »drži se sakristije«.

Razmišljajući o toj temi, meni se čini da bi ipak - u sasvim iznimnim slučajevima - upotreba kondoma mogla biti od Crkve dopuštena. Evo dva takva primjera:

1. Muž i žena žive u skladnome kršćanskom braku. Jedan od njih se zarazi AIDS-om. Za ovu diskusiju je svejedno kako se zarazio, na grešni način, spolnim odnosom izvan braka, ili »bezgrešno«, npr. nekom injekcijom ili slično. I što sada da rade? Da se zauvijek odreknu spolnih odnosa i žive kao brat i sestra? Većini ljudi to ne bi bilo moguće.

2. Muž i žena žive u skladnome kršćanskom braku, i imaju već više djece. No, oni su vrlo siromašni, životare u velikoj bijedi, i svako daljnje dijete samo bi povećalo tu bijedu. Bi li se i oni morali odreći spolnog života i živjeti kao brat i sestra?

N. Š., Zagreb


Hrvatski mediji, po običaju željni senzacionalizma, loše su prenijeli mišljenje jednoga crkvenog predstavnika - a ne španjolskih biskupa - kako pišete. Ni on, ni bilo tko drugi iz crkvenih vrhova u Španjolskoj nije zastupao upotrebu kondoma, već se uključio u rasprave koje sve liberalnija španjolska vlada nameće u tamošnjem, tradicionalno katoličkome društvu. Ni Vatikan, stoga, nije trebao ništa osuđivati, već je - kako je krenula rasprava u javnosti - samo ponovio stajališta katoličkoga moralnog nauka. Emisiju, pak, na Hrvatskoj televiziji koju spominjete nismo vidjeli, pa nam ju je nemoguće komentirati. Prema onome što pišete, ipak, čini nam se poraznim da političari, sudionici emisije, još uvijek nisu izišli iz uskoga kruga ideološke matrice govora o Crkvi i ne žele prihvatiti neoborivu činjenicu da je Crkva punopravni sudionik javne rasprave, da je partner na brojnim društvenim područjima i da uvijek, pa i u ovoj raspravi, stoji na strani čovjeka. Put Crkve je čovjek, i ona se u svim kontekstima zauzima za njegovo dobro, pa je »bockati« da se bavi svojim poslovima znači zapravo očitovati nerazumijevanje i potpuno nepoznavanje samoga crkvenog ustroja i njezinoga pastoralnog djelovanja.

Što se tiče »iznimnih slučajeva« koje spominjete, oba - a posebno prvi - graniče s apsurdnim, zapravo Vašim proturječnim tvrdnjama. Kako bi se netko, pitamo se, tko živi »u skladnome kršćanskom braku« mogao zaraziti AIDS-om »na grešni način, spolnim odnosom izvan braka«? Je li riječ o »skladnome braku« ili bračnoj prijevari? Gdje bi tu, onda - ako je prijevara posrijedi - bilo mjesto tome »skladu« i tome »kršćanskome«? Mi je ne vidimo. Što se drugoga dijela toga prvog primjera tiče, kao i drugoga primjera, Crkva se u svojim dokumentima koji se bave bračnim životom i prenošenjem života u njemu - od enciklike »Humanae vitae« pa do novijih dokumenata poput »Ljudska spolnost. Istina i značenje« - uvijek zauzima za odgovorno roditeljstvo. Na prvo mjesto bračnih vrijednosti stavlja ljubav, to jest posebnu, isključivu i nerazrješivu sakramentalnu povezanost supružnika, a jednakim dobrom braka smatra i otvorenost novim životima, koji se iz te ljubavi rađaju. Protiveći se upotrebi kondoma, Crkva naučava da svaki vjernik treba razmisliti o svome odgovornom roditeljstvu, te da u skladu s prirodnim i božanskim moralnim zakonom živi svoju bračnu ljubav. Dakako da bi, u slučaju da se jedno od supružnika zarazi slučajno AIDS-om injekcijom ili pak transfuzijom, bilo teško živjeti s tom spoznajom i odreći se spolnih odnosa u braku. No, ljubav i nježnost u braku mogu se izražavati i izražavaju se i na druge - isključivo braku - svojstvene načine. Ni to ne smijemo zaboraviti, kako bismo spolnost u sebi i u drugima gledali doista u svjetlu istine i cjelovitoga shvaćanja čovjeka.

Razumijevanje čovjekove spolnosti uvelike ovisi o tome kako gledamo na ljudsko tijelo i o tome u kakvu ga vezu stavljamo s cjelinom ljudske komunikacije. Kao dar Boga Stvoritelja, obnovljena od Otkupitelja, spolnost je poruka što nam je upućuje Bog kroz ljubav. I ona je jedan od bitnih sadržaja cjelokupnoga govora i njegove istine. Naše tijelo ima svoj seksualni govor, svoj način priopćavanja smisla i ciljeva. Napose njegova seksualna dimenzija traži odnos s drugim, obraća se drugome i govori - kako njemu, tako i njoj. Govor tijela, koji je govor ljubavi, ima udjela u misteriju Očeve Riječi koja udahnjuje ljubav. Zato nije potrebno isticati u prvi plan norme, već tražiti njihov smisao. To vrijedi i za seksualni »govor« između muža i žene. Njegova oslobađajuća istina zavisi od toga koliko su istiniti i dostojni povjerenja njihovi izrazi ljubavi, od toga koliko su otvoreni za dar što im ga drugi u svom altruizmu pruža, od toga kako su pažljivi prema poruci što je predaju i prema poruci što je primaju. Ljudski govor doseže vrhunac kad u savezu ljubavi jedna osoba izražava sebe drugoj. Ljudska seksualnost, ukoliko je upravo ljudska, traži riječ koja odgovara njezinu smislu. To se u punoj mjeri događa jedino ako se muž i žena međusobno priopćuju svom svojom stvarnošću, ako nedvosmisleno potvrđuju da jedno drugome pripadaju ili jedno za drugo žive. Bračni seksualni odnos važan je za ljubav, ali nije u strogom smislu bitan. Ljubav zahtijeva izraze koji su u određenoj situaciji mogući, iskreni i prikladni. Stoga bračna ljubav ne potiskuje naravne vrijednosti, ali ih pročišćuje i integrira, a istinitost ljubavi supružnicima donosi vjernost, slogu, radost i ozdravljenje. Norme na ovome području izviru iz samoga smisla ljubavi, a ne obratno.

Glas Koncila, broj 6 (1598), 6.2.2005.

Nema komentara:

Objavi komentar