U zadnje vrijeme pročitao sam nekoliko interpretacija što znači biti
praktični katolik. Najvrednije bi mi bilo pročitati vaše objašnjenje.
Osim toga, molim vas da mi objasnite što ostaje nakon »rastave od stola i
postelje«. Zašto to pitam?! Moja bivša supruga je kao laik veoma
aktivna u crkvi. Uporno odbija bilo kakvu komunikaciju sa mnom. Što se
to zbiva u duši? Neshvatljiv mi je takav odbacujući stav. Uz minimalnu
duhovnu prisutnost u crkvi, gdje se može naći za to oslonac? Ni na čemu
ne insistiram, već imam potrebu za duhovnom spoznajom korisnom za oboje i
time za sve oko nas, te zato tražim kontakt. Vaše mišljenje sigurno će
mi mnogo vrijediti, pa vjerojatno i mnogima.
Čitatelj
Ne znamo koje ste i kakve interpretacije o tome što je »praktični
katolik« pročitali, niti gdje ste ih našli. No, u biti razmišljanja o
tome tko je praktični vjernik uvijek je razmišljanje da samo vjera nije
dovoljna i da vjernik svoju vjeru mora potvrditi i svojim životom.
»Vjera bez djela je mrtva«, reći će sv. Pavao prvim kršćanskim
zajednicama. To znači da se ona mora potvrditi životom. i one koji tako
žive smatramo praktičnim vjernicima. Oni naime dobro znaju da je vjera
osobni čin, da je ona slobodan čovjekov odgovor na poziv Boga koji se
objavio u Isusu Kristu. Istodobno, praktični vjernik zna da vjera nije
osamljen čin. »Nitko ne može sam vjerovati, kao što nitko ne može sam
živjeti«, uči Katekizam Katoličke Crkve (br. 166). A takvo razmišljanje
ima i »konkretne posljedice«: sudjelovanje u životu Crkve, sakramentima,
na nedjeljnim i blagdanskim misama, davanje milostinje i suradnja na
svim područjima društvenoga života na kojemu praktični vjernik
primjenjuje i svjedoči istinske kršćanske vrijednosti. Praktični
vjernik, naime, zna da si nije sam dao vjeru, već da ju je primio od
Boga kao dar; primio ju je i od drugih i drugima je mora prenijeti.
Praktični vjernik je zato onaj koji i drugima ne samo da govori nego i
životom svjedoči o svojoj vjeri, te ujedno podupire vjeru drugih.
Praktični vjernik zna da je Crkva ona koja hrani i podupire i njegovu
vjeru. Praktični vjernik zna da se vjera živi u zajednici: u njoj je on
izražava, prenosi, u zajednici je slavi, usvaja i sve više od nje živi.
Praktični vjernik zna da vjerovati znači osobno prionuti uz Boga, i to
razumom i voljom, ali istodobno zna da je »vjerovati« crkveni čin: vjera
Crkve prethodi našoj vjeri, rađa je, podupire i hrani. Crkva je Majka
svih koji vjeruju. »Nitko ne može imati Boga za Oca ako nema Crkvu za
Majku«, uči Katekizam. Iz te svijesti praktični vjernik prihvaća crkveni
nauk, konkretno živi u skladu s Božjim i crkvenim zapovijedima te ih se
drži, kako u osobnom i obiteljskom, tako i u društvenom životu.
»Rastavu od stola i postelje«, što je drugi dio Vašega pitanja, treba
shvatiti onako kako je tumači crkveni zakonik. Kao što znate, ženidbeni
drugovi imaju dužnost i pravo čuvati zajednički ženidbeni, bračni život,
osim ako ih ispričava zakoniti razlog. Ako je došlo do »rastave od
stola i postelje«, Crkva i dalje potiče supružnike da ostanu u dobrim
odnosima te preporučuje da ženidbeni drug, potaknut kršćanskom ljubavlju
i zauzet za dobro obitelji, ne uskrati oproštenja i da ne prekida
ženidbeni život. Ta preporuka bi, načelno, vrijedila i za Vas i za Vašu
suprugu, ali i za sve bračne parove koji se zateknu u takvim životnim
(ne)prilikama. Ipak, ako nedužni nije izričito ili prešutno oprostio
prijestup, ima pravo prekinuti zajednički ženidbeni život. No, kanon
1152, paragraf 1 dodaje: »osim ako je pristao na preljub ili mu dao
povoda ili i sam počinio preljub«. U trećemu paragrafu istoga broja
ističe: »Ako je nedužni ženidbeni drug svojevoljno prekinuo zajednički
ženidbeni život, neka u roku od šest mjeseci pokrene parnicu za rastavu
kod mjerodavne crkvene vlasti, koja, pošto razmotri sve okolnosti, neka
prosudi može li se nedužni ženidbeni drug navesti da oprosti prijestup i
da trajno ne produži rastavu.« Kako je vidljivo iz svega navedenoga,
Crkva nastoji da - unatoč tako teškome stanju kao što je »rastava od
stola i postelje« - supružnici i dalje ostanu povezani, u koliko je god
moguće dobrim odnosima, zbog sebe i zbog obitelji, te čak »ide tako
daleko« da nastoji da nedužna strana oprosti i da trajno ne produži
rastavu.
Ako pak jedan od ženidbenih drugova dovodi u veliku duševnu i tjelesnu
pogibelj drugoga bračnog druga ili djecu, ili drukčije čini preteškim
zajednički život, pruža drugom ženidbenom drugu zakoniti razlog da se
rastavi prema odluci mjesnog ordinarija i, ako prijeti pogibelj odgode,
prema vlastitoj odluci. No, u svim slučajevima - pošto prestane razlog
rastave - treba se ponovno uspostaviti zajednički ženidbeni život, osim
ako crkvena vlast odredi drugačije. Pošto se provede rastava ženidbenih
drugova, treba se uvijek prikladno pobrinuti za potrebno uzdržavanje i
odgoj djece - a tu je nužno, kao što i Vi ističete - da supružnici
ostanu u dobrim odnosima. Na kraju valja reći da Crkva uči kako nedužni
ženidbeni drug može, i to je pohvalno, drugoga ženidbenog druga primiti
natrag u ženidbeni život; u tom se slučaju odriče prava na rastavu (kan
1155). Koji su konkretni razlozi za zatvoreni stav Vaše - kako kažete
»bivše« supruge - na temelju Vašeg pisma teško nam je prosuditi, a ne
bismo htjeli pogrešno zaključivati o Vašoj odgovornosti.
Da ne bi bilo zabune, valja reći da ovdje nismo govorili o »rastavi
braka« u civilnome, građanskom smislu, jer takvu rastavu crkveni zakonik
ne poznaje: u Katoličkoj Crkvi nema »poništenja« ni »rastave« ženidbe,
jer je jednom valjana ženidba uvijek valjana, a u »rastavi od stola i
postelje« - ženidbeni vez i dalje traje.
Glas Koncila, broj 50 (1747), 16.12.2007.
Nema komentara:
Objavi komentar