srijeda, 19. rujna 2012.

Bračna ljubav, izvantjelesna oplodnja i pričest

Redovna sam čitateljica i željela bih najprije uputiti jednu primjedbu. U jednome broju od prošle godine pisali ste o potrebi tišine i sabranosti u tijeku mise za vrijeme pretvorbe, a isto bih primijetila i u vezi s pričešću. Mislim da je uputnije da vjernici u urednom nizu idu do svećenika, nego obratno, jer se događalo (tome sam svjedočila u izbjeglištvu) da su se pričešćivali i inovjerci ili ljudi, po vlastitom priznanju, nespremni jer im je bilo neugodno »odbiti ponuđeno«... Rijetko se dogodi da svećenik nakon pričesti pozove na nekoliko trenutaka sabranosti u tišini. Bilo bi dobro da barem ostane trag nekadašnjeg običaja ostajanja barem 15 minuta u sabranosti i zahvaljivanju te najintimnijim molitvama.

A sada nekoliko pitanja: slažem se da je izvantjelesna oplodnja moralno neprihvatljiva zbog propadanja ljudskih zametaka, moralno dvojbena zbog načina uzimanja sjemena, ali mi nije jasno naglašavanje da djeca moraju biti plod naravnoga spolnog odnosa, začeta u ljubavi, jer sam svjedok (u jednom slučaju) gdje je itekako prisutna međusobna ljubav bračnoga para, prirodnih roditelja u izvantjelesnoj oplodnji. Istodobno se ne postavlja pitanje moralnosti i neprirodnosti umjetnog hranjenja, disanja, održavanja rada srca i slično...

Nesigurna Primorka

Slažemo se da bi vjernik koji sudjeluje na misi morao biti sabran tijekom cijele mise: dakle, i za vrijeme pretvorbe i za vrijeme pričešćivanja, kada obično dođe do svojevrsnoga »gibanja«, pa samim time i do mogućnosti rastresanja. Ipak, mi smo pisali poticajno, i to u kontekstu isticanja potrebe da se baš za najsvetiji trenutak mise - za pretvorbu - svaki vjernik posebno sabere, da pozorno prati i sudjeluje, što vrijedi - kako i sami primjećujete - i za cijelu misu, a jednako tako i za pričest.

Što se izvantjelesne oplodnje tiče, tu vjerujemo da uz svu nesigurnost koju u sebi imate, ipak dobro spoznajete (što nam je jasno iz Vašega pisma) da Crkva ne »naglašava« nešto što bi bilo izvan naravnoga i Božjega zakona. Crkva nije tu, niti ima poslanje i »mandat« da te zakone i zakonitosti mijenja, već ih iznosi kao poklad svoje vjere, ovaj put o moralnim pitanjima. Crkveni nauk ne dovodi u pitanje međusobnu ljubav supružnika niti njihovu ljubav prema začetoj djeci, već govori o pitanjima o kojima smo i mi više puta već pisali, a koja se tiču ponajprije ljudske osobe a onda znanosti i tehnike koja bi uvijek trebala biti u njezinoj službi.

Crkva, dakle, ne ističe svoju »mjerodavnost« na području (eksperimentalnih) znanosti nego snagom svoga poslanja iznosi ćudoredni nauk koji je primjeren dostojanstvu osobe i njezinu cjelovitom poslanju. Pri tome izlaže kriterije za moralno prosuđivanje, posebno s obzirom na ljudski život i njegove početke. Te kriterije: poštivanje, obrana i promicanje čovjeka, njegovo »prvo i temeljno pravo« na život, dostojanstvo njegove osobe obdarene duhovnom dušom, moralnom odgovornošću iznosi naputak »Dar života« Zbora za nauk vjere koji se bavi upravo odgovaranjem na ta aktualna pitanja, pa Vam ga preporučujemo na čitanje.

Kriteriji za orijentaciju, upozorava taj naputak, ne mogu se izvući na temelju puke tehničke uspješnosti, niti prema koristi koju mogu pružiti nekima na štetu drugih, ili, što je još gore, na temelju vladajućih ideologija: »Znanost bez savjesti može jedino dovesti do propasti čovjeka« (br. 2). Ljudska je narav istodobno tjelesna i duhovna, a naravni moralni zakon izražava i određuje svrhe, prava i dužnosti utemeljene na tjelesnoj i duhovnoj naravi ljudske osobe. U tom kontekstu, dobro je reći da »pravo na dijete« ne postoji, jer je dijete uvijek dar. Jasno je i da će roditelji - koji se i odluče unatoč protivljenju Crkve na izvantjelesnu oplodnju - voljeti svoje dijete, kojega će voljeti i prihvatiti i Crkva, u spoznaji da je ono dar Božji. No, to ne znači da ona može prihvatiti i roditeljski postupak, jer dirnuti u ljudsko tijelo ne znači samo dirnuti u tkiva, organe i njihove (reproduktivne) funkcije, nego se na različitim razinama dira cijela osoba.

»U vezi s tehnikama umjetnog rađanja ljudi, blisko stoje ove dvije temeljne vrednote: život ljudskog bića koje je pozvano u postojanje, i izvorno prenošenje tog života u braku«, piše »Dar života« (br. 4), pa se i moralni sud o tehnikama umjetnog rađanja mora izreći tako da se vodi računa o tim vrednotama. Istina, napredak tehnike omogućio je rađanje bez spolnog odnosa pomoću susreta zametnih stanica »in vitro«, koje su prethodno uzete od muškarca i žene. No, ono što je tehnički moguće - stalno ponavlja Crkva - ne znači da je samim tim i moralno dopustivo.

»Ljudsko rađanje traži od supružnika odgovornu suradnju s plodnom ljubavi Božjom; dar ljudskog života mora se ostvariti u braku s pomoću čina koji pripadaju supruzima specifično i isključivo, u skladu sa zakonima što su upisani u njihove osobe i u njihovo sjedinjenje« (Dar života, 5). Zato crkveni nauk o braku i ljudskome rađanju kaže da postoji »neraskidiva povezanost, koju je Bog htio a čovjek je ne može svojevoljno dokinuti, između dvostrukog smisla bračnog čina: smisla sjedinjenja i smisla rađanja. Doista, svojim bitnim ustrojstvom bračni čin, sjedinjujući najdubljom vezom bračne drugove, daje im mogućnost da rode nove živote prema zakonima koji su upisani u samu bit muškarca i žene« (Humanae vitae, 12).

Glas Koncila, broj 24 (1721), 17.6.2007.

Nema komentara:

Objavi komentar