petak, 14. rujna 2012.

Što znači - ne sagriješi bludno?

Već neko vrijeme čitam vašu rubriku »naši razgovori« u Glasu Koncila, pa sam poželjela i ja postaviti pitanje. Ono se tiče šeste Božje zapovijedi: Ne sagriješi bludno. Zanima me je li grijeh ako gledaš neki film ili seriju, pa se pojavi scena koja je nemoralna, ali ne traje dugo? Moraš li kod ispovijedi reći i to? Isto tako, željela bih da mi pojasnite samu zapovijed, jer mi je neugodno o tome razgovarati sa svećenikom. Po prirodi sam stidljiva i o nekim stvarima ne mogu razgovarati - u četiri oka - ni s kim, a kamoli sa svećenikom. Danas se mnogi mladi ljudi hvale da »spavaju sa partnerom«, a ja mislim da je to grijeh i da ga treba ispovjediti. Ali, ako je osobi neugodno je li onda dovoljna ispovjediti se u tišini izravno Bogu, bez posrednika, tj. ispovjednika:
Znam da je svećenik tu kao posrednik između Boga i mene, ali ...
Vaša čitateljica

Višeslojno je Vaše pitanje, i gotovo je nemoguće ‘taksativno’ pobrojiti i onda odrediti sve ono što bi bilo grešno i spadalo pod šestu Božju zapovijed, no jasno je da je bludnost kao konkretno ponašanje izvan zakonitoga braka uvijek grešno izabrati, jer,njezin je izbor uvijek nered volje, tj. moralno zlo. Ispričavamo se, stoga, sto će naš odgovor zvučati možda »strogo katekizamski«, premda to ne smatramo nedostatkom. Upravo Katekizam Katoličke Crkve kaže da je »bludnost neuredna želja ili razuzdana naslada spolnog užitka. Spolni užitak moralno je neuredan kad se traži radi samog sebe, izdvojeno od svrhovitosti rađanja i sjedinjenja« (KKC 2351). No, postoji i velika razlika među grijesima. Sveto pismo nam daje više popisa. Tako Poslanica Galaćanima suprotstavlja djela tijela plodovima Duha: »A očita su djela tijela. To su: bludnost, nečistoća, razvratnost, idolopoklonstvo, vračanje, neprijateljstva, svađa, ljubomora, srdžbe, spletkarenja, razdori, strančarenja, zavisti, pijančevanje, pijanke i tome slično. Unaprijed vam kažem,•kao što vam već rekoh: koji takvo što čine, kraljevstva Božjega neće baštiniti« (Gal5, 19-21). Zato možemo i reći da se slučajno gledanje nekih ljubavnih scena na televi¬ziji ne može smatrati smrtnim, već lakim grijehom, jer da bi nešto bilo smrtni grijeh, mora biti učinjen punom sviješću i potpunim pristankom. No, i laki grijeh priječi nas u ostvarivanju moralnoga dobra i zaslužuje vremenite kazne. Namjerni laki grijeh, koji ostaje bez pokajanja, malo-pomalo nas pripravlja da počinimo teški grijeh - i o tome valja ozbiljno voditi računa. Mnoge lake stvari zajedno - ipak čine tešku, kao što malo kapljica - čini rijeku. Zato nam je i za lake grijehe kao nada na raspolaganju ispovijed. Ona nam pomaže da, u pomirenju s Bogom, održimo čistocu koja nas odgaja za pravu slobodu i za gospodstvo nad sobom. No, gospodstvo nad sobom ne dolazi nam »od danas do sutra«: ono je djelo i plod dugoga nastojanja i posebnu mu je pozornost potrebno posvetiti upravo u mladenaštvu. Valja reći i to da čistoća - uz veliko osobno zalaganje - ukljućuje takoder i kulturni napor, a puno onoga što nam nude današnji masovni mediji – daleko je od ispravnoga shvaćanja kulture same, pa često potiču i na nemoralno djelovanje. .
Potom, kažete da se mnogi danas »hvale kako spavaju s partnerom«. Danas ima mnogo mladih koji se i zalažu za neku vrstu »prava na pokus«, prava »na probu«, kada postoji nakana za vjenčanje. Kako god bila čvrsta odluka onih koji se opredjeljuju za preuranjene spolne odnose, takvi odnosi »nipošto nisu kadri u punoj iskrenosti i vjernosti osigurati međusobni odnos muškarca i žene, a još ga manje mogu zaštiti od tlapnji i hirova« (Kongregacija za nank vjere, Izjava Persona humana, 7). Tjelesno jedinstvo moralno je zakonito samo onda kad se izmedu muškarca i žene uspostavi neopoziva zajednica života. Ljudska ljubav ne podnosi »pokuse«. Ona zahtijeva potpun i definitivan međusobni dar osoba. Zato i Crkva zaručnicima jasno kaže da su pozvani živjeti čistoću u uzdržljivosti. U toj će kušnji otkriti uzajamno poštivanje, vježbat će se u vjernosti i u nadi da će primiti jedno drugo kao dar Božji. Odložit će za bračno vrijeme očitovanje nježnosti vlastito supružničkoj ljubavi. Uzajamno će se pomagati da rastu u čistoći.
I na kraju: prema učenju Katoličke Crkve, ne možete se »ispovjediti izravno Bogu«. Sam je Krist Crkvi ostavio svoje sakramente kao sredstva spasenja, pa se ne možete »u tišini ispovjediti Bogu«, već Vam je zato potreban sakrament ispovijedi, u kojemu svećenik djeluje ‘u Kristovo ime’. Ispovijed ili priznanje grijeha pred svećenikom bitan je element ovoga sakramenta. S čisto ljudskoga gledišta,priznanje grijeha oslobađa nas i olakšava naše pomirenje s drugima. Tim priznanjem čovjek se suočava s grijesima zbog kojih se osjeća krivim; preuzima odgovornost za njih i na taj način se ponovno otvara Bogu i zajedništvu Crkve da sebi omogući novu budućnost.

Glas Koncila-‘Naši razgovori’