Molim vas da mi odgovorite na jedno pitanje o kojem već dugo razmišljam i
na koje nisam našla neki konkretan odgovor. Molila bih vas da mi
objasnite tko su masoni ili slobodni zidari? O njima sam čitala mnogo
lošeg i zlog; o njihovu prodiranju u našu Katoličku Crkvu i o pomutnji
koju u njoj stvaraju. Jesu li masoni od Zloga i koja im je svrha? Kakav
je stav Crkve?
Vaša vjerna čitateljica iz Kanade
O masonima se doista puno pisalo i piše, a o svome društvu i
svjetonazoru govore i oni sami kroz brojna djela svojih pobornika i
pristaša. Katolička Crkva o njima ima, dakako, svoj stav koji je više
puta iznosila i tumačila kroz razne dokumente, vodeći računa o potrebi
zauzimanja stajališta glede njihova naučavanja i djelovanja koje se
protivi katoličkom. Mi ćemo se u odgovoru na Vaše pitanje oslanjati
prije svega na »Izjavu o masoneriji« i na tumačenje te izjave što ih je
objavio Zbor za nauk vjere, jer za cjeloviti odgovor na Vaše pitanje
nemamo mjesta.
U »Izjavi o masoneriji« koju su potpisali tadašnji pročelnik kardinal
Joseph Ratzinger (danas papa Benedikt XVI) i tajnik nadbiskup Jerome
Hamer 26. studenoga 1983. odgovara se na pitanje je li se promijenio
stav i vrednovanje Crkve u odnosu na masoneriju, zbog činjenice da se
masone (slobodne zidare) i njihov pokret »u novome Zakoniku kanonskoga
prava ne spominje izričito kao što je to bilo u prethodnom Zakoniku«
(onome iz 1917. godine). Izjava odgovara da je stav Katoličke Crkve, bez
obzira što se to udruženje i njemu slična ne spominje izričito zbog
»redakcijskog kriterija« primijenjenog u novome zakoniku, ostao
nepromijenjen, te doslovno piše: »I dalje nepromijenjen ostaje negativan
sud Crkve glede masonskih udruženja, jer su se njihova načela uvijek
smatrala nespojivima s naukom Crkve i stoga je upisivanje u njih i dalje
zabranjeno. Vjernici koji pripadaju masonskim udruženjima nalaze se u
stanju teškoga grijeha i ne mogu pristupiti svetoj pričesti.« U toj se
izjavi ističe da mjesne crkvene vlasti nisu mjerodavne davati izjave o
naravi masonskih udruženja kojima bi se eventualno derogiralo - to jest
djelomično ukinulo - ono što je svojim izrijekom utvrdio Zbor za nauk
vjere, i to nadovezujući se na svoju izjavu od 17. veljače 1981. Tu je
izjavu odobrio papa Ivan Pavao II. primajući u audijenciju kardinala
Ratzingera, te je naložio da se ona i objavi.
Nakon godine dana, Zbor za nauk vjere objavio je dokument »Razmišljanja
nakon godine dana od Izjave Zbora za nauk vjere o nespojivosti između
kršćanske vjere i masonerije«. U tim se »Razmišljanjima« najprije
podsjeća na razlog objave »Razmišljanja«, tj. da nakon godine dana od
izjave o masoneriji »može biti korisno kratko objasniti značenje toga
dokumenta«.
»Otkako je Crkva započela davati izjave glede masonerije, njezin
negativni sud nadahnjivao se različitim razlozima, praktičnima i
doktrinalnima. Ona nije prosuđivala masoneriju koja je odgovorna samo za
subverzivno djelovanje prema njoj, već je od prvih papinskih dokumenata
o tom pitanju, a osobito u enciklici 'Humanum genus' Lava XIII (20.
travnja 1884), crkveno učiteljstvo u masoneriji prokazivalo filozofske
ideje i moralna shvaćanja suprotna katoličkom nauku.« Papa Lav XIII. u
spomenutoj enciklici napisao je da su te ideje bile prvotno sažete u
»racionalističkom naturalizmu« koji je nadahnjivao masonske planove i
djelovanje protiv Crkve. »Podsjetimo se da su kršćanstvo i masonerija u
svojoj biti nespojivi, tako da upisati se u jedno znači odvojiti se od
drugoga«, napisao je papa Lav XII. u pismu talijanskom narodu »Čuvari«
(Custodi) 8. prosinca 1892.
Zbor za nauk vjere masonerijom se s doktrinarnog stajališta bavio i od
1970. do 1980, kada su neke biskupske konferencije postavile pitanja
vezana uz povezivanje nekih katolika s predstavnicima nekih loža koji su
za sebe izjavljivali da nisu protivni, dapače, da su čak skloni Crkvi.
No, nakon dužega proučavanja, Zbor za nauk vjere ustvrdio je da može
dati odgovor i potvrditi svoje uvjerenje o temeljnoj nespojivosti između
načela masonerije i načela katoličke vjere te njezinih moralnih
zahtjeva. Iz crkvene je tradicije i naučavanja, nastavlja Zbor za nauk
vjere, jasno da moraju postojati i »nužne praktične posljedice koje
vrijede za sve vjernike koji bi bili eventualno upisani u masoneriju«.
Neki masoni su tvrdili da ne nameću nikakva »načela« u smislu
filozofskoga ili vjerskoga stajališta koje bi obvezivalo sve pripadnike,
već da bez obzira na različite religije i svjetonazore okupljaju sve
ljude dobre volje »na temelju humanističkih vrijednosti što ih svi mogu
shvatiti i prihvatiti«. Prema tom tumačenju, s kojim se Crkva ne slaže,
masonerija bi predstavljala »kohezijski element« za sve one koji vjeruju
»u Arhitekta univerzuma« i koji osjećaju da ih vežu »one temeljne
smjernice koje su definirane naprimjer u Deset Božjih zapovijedi«. Stoga
masonerija nikoga ne bi udaljavala od njegove vjere, već naprotiv -
predstavljala bi poticaj da joj bude još odaniji. Ovdje nije moguće
razglabati o svim povijesnim i filozofskim problemima koji se skrivaju
iza takvih tvrdnja, no zasigurno nije potrebno isticati da Katolička
Crkva radi upravo na tome: na suradnji svih ljudi dobre volje. No,
pridružiti se masoneriji i učlaniti se u to društvo, upozorava Zbor za
nauk vjere, znači ići daleko izvan te legitimne suradnje. Nadasve treba
podsjetiti da se društvo »slobodnih zidara« i njihove moralne obveze
predstavljaju kao progresivan sustav simbola koji zahtijeva krajnji
napor. Rigidna disciplina koja vlada još pojačava težinu međudjelovanja
između znakova i ideja. Ozračje tajnovitosti, osim toga, za članove
predstavlja rizik da postanu oruđa nekih strategija s kojima nisu
upoznati, piše u »Razmišljanju«.
Za katoličkoga kršćanina nije moguće biti član i masona i Katoličke
Crkve, jer ne može živjeti svoj odnos s Bogom »na dva načina«. Stoga
katolik ne smije biti mason, jer mu to zabranjuje Crkva i istodobno oni
vjernici koji se učlanjuju u masonska udruženja upadaju u teški grijeh i
ne mogu pristupiti pričesti, unatoč nekima koji su mislili da se nauk i
stajalište Crkve prema masonima promijenio.
Glas Koncila, broj 7 (1756), 17.2.2008.
Nema komentara:
Objavi komentar