srijeda, 19. rujna 2012.

Kako razumjeti i poboljšati brak?

Supruga i ja smo u braku godinu dana. Zanima me kako poboljšati vjerski život? Kako i gdje naučiti o pravilnom braku što se tiče vjere i molitve. Kako izgleda takav brak? Mole li supružnici zajedno? Ili je to čak obveza? Postoje li neke određene molitve koje bi oni mogli zajedno moliti? Gdje o tome pročitati? Gdje je taj pastoral braka i obitelji? (Sve što čujemo o tome je u propovijedima koje su kratke, a k tome i usmjerene su svakoj generaciji). Naime, čitajući Glas Koncila, imam dojam da se previše ponavljaju teme iz skorije povijesti. Jasno je da su ožiljci veliki i da se to ne smije zaboraviti. Ali, što je s mlađom generacijom koja je gladna uputa kako biti što bolji kršćanin, bolji vjernik, bolji čovjek? Nama više treba tečaj sadašnjosti nego tečaj povijesti.

Gdje su razgovori o obitelji, gdje su primjeri dobra obiteljskog života, gdje su članci o roditeljstvu, o djeci, njihovu kršćanskom odgoju; gdje se piše o tome kada učiti dijete da se prekriži, kada ga naučiti prvu molitvu i koju, kada mu početi pričati o Bogu, itd.?

F. S., Slavonski Brod

Premda nema jedinstvenoga recepta za uspješnost svakoga pojedinog braka, Katolička Crkva danas Vam nudi niz mogućnosti da se doista dobro i temeljito upoznate sa samom naravi i svrhom braka i da ga dodatno oplemenite i poboljšate. I to ne samo na razini propovijedi na bogoslužjima, već i preko različitih dokumenata, knjiga, projekata, obiteljskih i pastoralnih savjetovališta koji svoje programe izobrazbe provode i u Vašemu gradu. Dobro bi bilo da se pokušate upoznati s takvim inicijativama, na kojima ćete još više čuti o naravi braka, ali i moći razmijeniti mišljenja i iskustva sa stručnjacima i sudionicima takvih susreta - dakle supružnicima - koji mogu biti od koristi i Vama i Vašoj supruzi.

U brak stupaju dvije odrasle osobe, muško i žensko, svatko sa svojom osobnom poviješću, svojim karakterom, svojim dobrim i lošim stranama. I s puno ljubavi i želje da im brak s osobom za koju su se odlučili bude uspješan i od Boga blagoslovljen. U tome im želi pomoći i Crkva jer smatra i uči da je Krist na dostojanstvo sakramenta uzdigao ženidbeni savez među krštenima, kojim muška osoba i ženska osoba međusobno uspostavljaju zajednicu svoga života po svojoj naravi usmjerenu k dobru supruga te k rađanju i odgajanju potomstva (usp. Zakonik kanonskog prava, kan. 1055).

I Katekizam Katoličke Crkve razlaže nauk o obitelji, a u bitnim odrednicama navodi ono što je doneseno u Zakoniku kanonskoga prava. Vrijedilo bi Vam iz katekizma pročitati članak 7, »Sakrament ženidbe«, od broja 1601 pa nadalje, zbog toga što se tamo spominju i vrijednosti ženidbenoga veza kao što su nerazrješivost, vjernost i plodnost. Dakako da to nisu jedini crkveni dokumenti koji govore o obitelji, jer ih ima puno, a crkveni nauk o obitelji razrađen je i u raznim dokumentima II. vatikanskog sabora, posebno u pastoralnoj konstituciji o Crkvi u suvremenom svijetu »Gaudium et spes« i deklaraciji o kršćanskom odgoju »Gravissimum educationis«. Pobudnica papa Ivana Pavla II. »Obiteljska zajednica« jednako tako govori o obitelji u katoličkom smislu, a u svome je »Pismu obiteljima« među ostalim istaknuo da je »obitelj uvijek smatrana prvim i temeljnim izrazom ljudske društvene naravi. To se u srži ni danas nije promijenilo. No, u naše se doba radije ističe koliko obitelj, koja predstavlja najmanju i prvotnu ljudsku zajednicu, dobiva osobnim doprinosom muškarca i žene. Obitelj je, naime, zajednica osoba kojima je vlastiti način postojanja i zajedničkog življenja, upravo zajedništvo: communio personarum. I tu - ne dovodeći u pitanje apsolutnu transcendenciju Stvoriteljevu u odnosu na svako stvorenje - izbija jedinstveni odnos s božanskim 'Mi'. Samo su osobe sposobne postojati 'u zajednici'. Obitelj započinje od bračne zajednice koju Drugi vatikanski koncil označuje kao 'savez' u kome se muškarac i žena 'uzajamno darivaju i prihvaćaju' (GS 48)« (br. 7). Papa sve supružnike, pa i Vas, potiče da razmišljate i ostvarujete ono što je »zajedničko dobro bračnoga para i obitelji«: »Tu je prije svega određeno zajedničko dobro muža i žene: ljubav, vjernost, uzajamno štovanje, doživotno trajanje njihove veze: 'u sve dane života'. Dobro jednog i drugog, što je istodobno dobro njih oboje, treba postati zatim dobro djece« (br. 10). Korisno bi Vam bilo da pročitate i »Povelju o pravima obitelji« gdje se navodi da je »ženidba naravna ustanova kojoj je isključivo povjereno poslanje prenošenja života«, te da je »obitelj mjesto gdje se različite generacije susreću i uzajamno pomažu da rastu u ljudskoj mudrosti i usklađuju prava pojedinaca s drugim zahtjevima društvenog života«.

O svemu tome piše i Glas Koncila, pa i onda kada govori o onome s čime se Vi baš i ne slažete, to jest kada piše o »povijesti«. Svjesni smo, naime, rana koje je upravo sada vrlo aktivnim naraštajima i obiteljima nanijela bivša sustavna ideologizacija, koja je brak htjela »isprazniti« od svega onoga što je u njemu sveto i nedodirljivo, kršeći čak i roditeljsko pravo da budu prvi odgojitelji svoje djece. Ako pozorno čitate naš tjednik, u njemu nalazite niz obiteljskih - vrlo aktualnih - tema o kojima govorimo preko različitih članaka - vijesti, reportaža, komentara, pisanja o vjernicima laicima, te u drugim rubrikama. Osim toga, već godinama donosimo i stručni savjetnik uglednoga psihoterapeuta i obiteljskoga savjetnika dr. Pavla Brajše, a njegove je ranije članke naša izdavačka kuća i ujedinila u vrlo korisnome štivu u dvije knjige: »Roditelji i djeca« i »Brak naš svagdašnji«.

Glas Koncila, broj 3 (1752), 20.1.2008.

Nema komentara:

Objavi komentar