Supruga i ja smo u braku godinu dana. Zanima me kako poboljšati vjerski
život? Kako i gdje naučiti o pravilnom braku što se tiče vjere i
molitve. Kako izgleda takav brak? Mole li supružnici zajedno? Ili je to
čak obveza? Postoje li neke određene molitve koje bi oni mogli zajedno
moliti? Gdje o tome pročitati? Gdje je taj pastoral braka i obitelji?
(Sve što čujemo o tome je u propovijedima koje su kratke, a k tome i
usmjerene su svakoj generaciji). Naime, čitajući Glas Koncila, imam
dojam da se previše ponavljaju teme iz skorije povijesti. Jasno je da su
ožiljci veliki i da se to ne smije zaboraviti. Ali, što je s mlađom
generacijom koja je gladna uputa kako biti što bolji kršćanin, bolji
vjernik, bolji čovjek? Nama više treba tečaj sadašnjosti nego tečaj
povijesti.
Gdje su razgovori o obitelji, gdje su primjeri dobra obiteljskog života,
gdje su članci o roditeljstvu, o djeci, njihovu kršćanskom odgoju; gdje
se piše o tome kada učiti dijete da se prekriži, kada ga naučiti prvu
molitvu i koju, kada mu početi pričati o Bogu, itd.?
F. S., Slavonski Brod
Premda nema jedinstvenoga recepta za uspješnost svakoga pojedinog braka,
Katolička Crkva danas Vam nudi niz mogućnosti da se doista dobro i
temeljito upoznate sa samom naravi i svrhom braka i da ga dodatno
oplemenite i poboljšate. I to ne samo na razini propovijedi na
bogoslužjima, već i preko različitih dokumenata, knjiga, projekata,
obiteljskih i pastoralnih savjetovališta koji svoje programe izobrazbe
provode i u Vašemu gradu. Dobro bi bilo da se pokušate upoznati s takvim
inicijativama, na kojima ćete još više čuti o naravi braka, ali i moći
razmijeniti mišljenja i iskustva sa stručnjacima i sudionicima takvih
susreta - dakle supružnicima - koji mogu biti od koristi i Vama i Vašoj
supruzi.
U brak stupaju dvije odrasle osobe, muško i žensko, svatko sa svojom
osobnom poviješću, svojim karakterom, svojim dobrim i lošim stranama. I s
puno ljubavi i želje da im brak s osobom za koju su se odlučili bude
uspješan i od Boga blagoslovljen. U tome im želi pomoći i Crkva jer
smatra i uči da je Krist na dostojanstvo sakramenta uzdigao ženidbeni
savez među krštenima, kojim muška osoba i ženska osoba međusobno
uspostavljaju zajednicu svoga života po svojoj naravi usmjerenu k dobru
supruga te k rađanju i odgajanju potomstva (usp. Zakonik kanonskog
prava, kan. 1055).
I Katekizam Katoličke Crkve razlaže nauk o obitelji, a u bitnim
odrednicama navodi ono što je doneseno u Zakoniku kanonskoga prava.
Vrijedilo bi Vam iz katekizma pročitati članak 7, »Sakrament ženidbe«,
od broja 1601 pa nadalje, zbog toga što se tamo spominju i vrijednosti
ženidbenoga veza kao što su nerazrješivost, vjernost i plodnost. Dakako
da to nisu jedini crkveni dokumenti koji govore o obitelji, jer ih ima
puno, a crkveni nauk o obitelji razrađen je i u raznim dokumentima II.
vatikanskog sabora, posebno u pastoralnoj konstituciji o Crkvi u
suvremenom svijetu »Gaudium et spes« i deklaraciji o kršćanskom odgoju
»Gravissimum educationis«. Pobudnica papa Ivana Pavla II. »Obiteljska
zajednica« jednako tako govori o obitelji u katoličkom smislu, a u svome
je »Pismu obiteljima« među ostalim istaknuo da je »obitelj uvijek
smatrana prvim i temeljnim izrazom ljudske društvene naravi. To se u
srži ni danas nije promijenilo. No, u naše se doba radije ističe koliko
obitelj, koja predstavlja najmanju i prvotnu ljudsku zajednicu, dobiva
osobnim doprinosom muškarca i žene. Obitelj je, naime, zajednica osoba
kojima je vlastiti način postojanja i zajedničkog življenja, upravo
zajedništvo: communio personarum. I tu - ne dovodeći u pitanje apsolutnu
transcendenciju Stvoriteljevu u odnosu na svako stvorenje - izbija
jedinstveni odnos s božanskim 'Mi'. Samo su osobe sposobne postojati 'u
zajednici'. Obitelj započinje od bračne zajednice koju Drugi vatikanski
koncil označuje kao 'savez' u kome se muškarac i žena 'uzajamno darivaju
i prihvaćaju' (GS 48)« (br. 7). Papa sve supružnike, pa i Vas, potiče
da razmišljate i ostvarujete ono što je »zajedničko dobro bračnoga para i
obitelji«: »Tu je prije svega određeno zajedničko dobro muža i žene:
ljubav, vjernost, uzajamno štovanje, doživotno trajanje njihove veze: 'u
sve dane života'. Dobro jednog i drugog, što je istodobno dobro njih
oboje, treba postati zatim dobro djece« (br. 10). Korisno bi Vam bilo da
pročitate i »Povelju o pravima obitelji« gdje se navodi da je »ženidba
naravna ustanova kojoj je isključivo povjereno poslanje prenošenja
života«, te da je »obitelj mjesto gdje se različite generacije susreću i
uzajamno pomažu da rastu u ljudskoj mudrosti i usklađuju prava
pojedinaca s drugim zahtjevima društvenog života«.
O svemu tome piše i Glas Koncila, pa i onda kada govori o onome s čime
se Vi baš i ne slažete, to jest kada piše o »povijesti«. Svjesni smo,
naime, rana koje je upravo sada vrlo aktivnim naraštajima i obiteljima
nanijela bivša sustavna ideologizacija, koja je brak htjela »isprazniti«
od svega onoga što je u njemu sveto i nedodirljivo, kršeći čak i
roditeljsko pravo da budu prvi odgojitelji svoje djece. Ako pozorno
čitate naš tjednik, u njemu nalazite niz obiteljskih - vrlo aktualnih -
tema o kojima govorimo preko različitih članaka - vijesti, reportaža,
komentara, pisanja o vjernicima laicima, te u drugim rubrikama. Osim
toga, već godinama donosimo i stručni savjetnik uglednoga psihoterapeuta
i obiteljskoga savjetnika dr. Pavla Brajše, a njegove je ranije članke
naša izdavačka kuća i ujedinila u vrlo korisnome štivu u dvije knjige:
»Roditelji i djeca« i »Brak naš svagdašnji«.
Glas Koncila, broj 3 (1752), 20.1.2008.
Nema komentara:
Objavi komentar