srijeda, 19. rujna 2012.

Je li samozadovoljavanje teški grijeh?

Pročitala sam u nekom od ranijih pitanja i odgovora u rubrici »Naši razgovori« i rečenicu da je samozadovoljavanje teški grijeh. Zaprepastila me ta rečenica, jer to je i moj problem. Znam da to po sebi nije dobro, ali kad »uhvati«, doista je teško izdržati, faktički nemoguće kad čovjek nema nikakav seksualni život. Kad sam pitala o tome ispovjednike, oni su se nasmiješili, tako da sam stekla dojam da to »nije ništa strašno«. U Svetome pismu nema uopće govora o tome, ni u Starom ni u Novom zavjetu. Isus nikada to nije spominjao, a u Starom zavjetu piše za homoseksualce »ako bi muškarac legao sa muškarcem kao što se lijega sa ženom, obadvojica bi učinila odvratno djelo, a o samozadovoljavanju nema nigdje spomena. Znam da to Crkva naučava kao grijeh, pa je meni to teško logično da »ništa ne smijem«. Teško mi je kad o tome mislim kao grijehu, pa vam pišem, kad doista nije moguće živjeti tako »bez ičega«. Poslije orgazma me redovito spopada plač zbog praznine ili zbog jalovosti života ili ne znam ni ja čega, vjerojatno i zbog manjka voljene osobe, ali tijelo traži stanje orgazma da bi se »ispraznilo«, to je potreba kao i druge potrebe i kad je čovjek cijelog života sam, što bi trebao raditi? Jako mi je teško i sada kad ovo pišem, pa vas molim za neki odgovor.

Čitateljica, Osijek


Pod masturbacijom ili samozadovoljavanjem treba razumjeti svojevoljno uzbuđenje spolnih organa radi postizanja spolnog užitka. Prema tom fenomenu, suvremeni se katolički moralni nauk odnosi u skladu sa stalnom predajom i crkvenim Učiteljstvom, te moralnim osjećajem vjernika koji su je »bez kolebanja smatrali činom koji je u sebi i teško neuredan«. Zato i naučava da, kakav god bio razlog tome (a Vi navodite, među ostalim, i napetost i nedostatak bračnoga druga), svojevoljno služenje spolnom sposobnosti izvan normalnog bračnog općenja bitno se protivi svrsi spolnosti same. Spolni se užitak tu traži izvan »spolnog odnosa što ga traži moralni poredak i po kojemu se, u okviru prave ljubavi, ostvaruje cjelovit smisao uzajamnog darivanja i ljudskog rađanja« (KKC 2352). Da se donese ispravan sud o moralnoj odgovornosti pojedinaca i da se usmjeri pastirsko djelovanje (i u ispovijedi), uzet će se u obzir čuvstvena nezrelost, snaga stečenih navika, stanje tjeskobe ili drugih psihičkih ili društvenih činilaca koji umanjuju ili svode na minimum moralnu krivnju. To znači da moralni teolozi preporučuju, prije nego se ocijeni spolno ponašanje pojedinaca, da prvo promotrimo proces razvoja. Spolni moral, znači, ne možemo procijeniti bez obzira na proces razvoja. Ne može se, naprimjer, najprije odrediti »apstraktna norma da je masturbacija uvijek smrtni grijeh, a tek naknadno uzeti u obzir razliku između masturbacije djeteta, adolescenta i ostalih«, ističe moralist Bernhard Häring. Zato je potrebno voditi računa o rezultatima psihologije razvoja i o dinamici društvenih procesa učenja. Spolni se govor, poput jezika, mora učiti postupno, i uveličavanje nesavršenstva i pogrešaka u djetinjstvu i adolescenciji vodi k poremećenoj spolnosti. Naime, odnos prema vlastitom tijelu sasvim je drukčiji kod djeteta, kod adolescenta i kod zrelog čovjeka. Dijete u početku sve vidi kao proširenje vlastitog tijela pa neprestano eksperimentira i uči u egocentričnom odnosu s drugima. Proces učenja u spolnoj integraciji napreduje usporedo s općim razvojem i integracijom osobe. To je djelo razuma, ljubavi, slobode, umijeća i kulture koji su u tome uključeni. Drugi vatikanski sabor preporučuje da se mladima, kako napreduju u godinama, pruži pozitivan i razborit spolni odgoj (Gravissimum educationis, 1). No, valja reći da kršćanska moralna teologija, kada govori o spolnoj etici, njezine ciljeve i norme određuje u odnosu na ljubav. Naime, ljudska biološka stvarnost nije indiferentna prema ljubavi. Ona u ljubavi nalazi svoje ispunjenje, svoju istinu. Ljubav nije važna samo za osobu koja živi normalnim spolnim životom, nego je bitna u kojim god životnim okolnostima ona živjela. Po Stvoriteljevom naumu, spolne energije koje su u nama treba formirati, nositi i uzdizati ne samo »erosom« nego i »filijom« (prijateljstvom) i »agapom« (ljubavlju koja dolazi od Boga kao dar i koja ljude osposobljava da sebe shvate kao dar, pa da tu viziju i ostvaruju u uzajamnom samodarivanju). Kod samozadovoljavanja o tome nije riječ, jer ono je »autoerotizam«, tj. erotizam usredotočen na samog sebe. Mnogi su priručnici postavljali opće načelo da je masturbacija uvijek objektivno teška materija koja ne dopušta »parvitas materiae«; zatim se, bar katkada, dopuštalo da subjektivno ne mora biti težak grijeh. Drugi način pristupanja osvrće se najprije na razne pojave, a onda pita za njihovo moralno značenje, za moralnu opasnost ili za moguću grešnost pojedinog čina. Nekada se samozadovoljavanje smatralo »grijehom koji vapije u nebo« i »ubojstvom«. Danas se općenito prihvaća da je autostimulacija (samoblud) u dječaka i muškaraca češća i da, osim toga, ima drukčije značenje nego u djevojaka i žena. Neki čak govore da je to - u određenoj adolescentskoj fazi - »normalno«. No, ono što je njima normalno (možda na razini statistike), ne znači da je normalno na razini morala. Moramo se pitati je li okolina, danas izuzetno erotizirana (pogledajmo oko sebe!), normalna i zdrava. Sindrom masturbacije osobito je ozbiljan ako pokazuje narcisizam, tj. utamničenje u egoističnom »ja«. Običajna autostimulacija kod odraslih, pak, može biti ozbiljan simptom koji možda označuje razne teškoće i razne promašaje, koje u obzir uzima i Vaše pismo. No, ako se tiče osoba koje se iskreno i plemenito trse, mora se pretpostaviti da subjektivno nije riječ o teškom grijehu, nego o zbrci patnje i još nesavladanog egoizma. Tada je moralni imperativ strpljivo primiti ono što se ne može ozdraviti i istodobno težiti s još većom plemenitošću za zrelošću i plemenitošću na svim područjima, posebno pak na području čistoće.

Glas Koncila, broj 8 (1548), 22.2.2004.

Nema komentara:

Objavi komentar