srijeda, 19. rujna 2012.

Je li zabranjeno krstiti dijete rođeno potpomognutom oplodnjom?

Zašto Crkva odnosno pojedini svećenici odbacuju i ne želi krstiti djecu rođenu pomoću potpomognute oplodnje i govore svašta o njima? Razumljivo mi je zašto je metoda umjetne oplodnja u epruveti i slične metode neprihvatljiva, ali zašto i potpomognuta oplodnja. Ako je davanje sjemena putem masturbacije neprihvatljivo, onda je neprihvatljivo i davanje sjemena istom tehnikom i radi liječenja odnosno otkrivanje neke bolesti čije bi rano otkrivanje spasilo nečiji život. Neprihvatljivo je prepustiti se znanju liječnika i kod drugih bolesti, jer i tada o njima ovisi uspjeh liječenja.

Skoro šest godina moja supruga i ja pokušavamo dobiti dijete. Katolici smo i vjernici i znamo da je dijete dar Božji i odbacujemo umjetnu oplodnju u epruveti i slične metode, ali dugo vremena nam je trebalo prihvatiti inseminaciju, u kojoj ne vidimo ništa loše. Godinama moja žena proživljava teške trenutke iz mjeseca u mjesec, ja osobno bih i mogao bez djece, ali gledajući nju svaki mjesec, pitam se što je manje zlo, inseminacija ili propadanje voljene osobe ili možda nešto treće. Uvijek treba izabrati manje zlo, ako je inseminacija zlo, ali ja sam duboko propitivao svoj savjest i mislim da se tu ne radi ni o kakvom zlu. Neki svećenici su nas i podržali odnosno nisu se protivili, dapače da idemo i nikome ne govorimo (ipak su to osobe iz Crkve, i to moralne osobe, i koji bi trebali biti naše duhovne vođe). Završio bih citatom i Biblije: »Ali i liječniku mjesta daj i njega je Bog stvorio.«

Čitatelj

Nijedan svećenik ne smije odbiti krštenje djeteta i to je stav Crkve, bez obzira je li začeto u bračnome činu ili izvantjelesnom oplodnjom. Svako je dijete, kao i svaki čovjek, Božje stvorenje, a svaki svećenik poznaje dobro crkvene propise koji su nužni za krštenje i isključivo se njih mora držati, a ne provoditi neku svoju »novu praksu« ili - ne daj Bože - samovolju. Nikad se ne smije kažnjavati dijete ako su roditelji nešto propustili ili krivo učinili.

I inače je o ovome vrlo teškom i osjetljivom pitanju u »Našim razgovorima« već je više puta bilo riječi, no ono za neke supružnike i dalje ostaje vrlo, vrlo bolno, jer bi željeli roditi dijete a ne mogu ga začeti. U mnogim slučajevima, kada je riječ o medicini, takvi se brakovi proglašavaju neplodnima, dok u nekima postoji mogućnost dobivanja djeteta izvantjelesnom, tzv. »umjetnom oplodnjom«. Mnogi vjernici poput Vas, nakon što se informiraju o toj metodi i saznaju da joj se Crkva načelno protivi, ipak prihvaćaju neke metode u prirodnom ciklusu s određenom (neki nam pišu: »blagom«) hormonskom terapijom kod koje se dobije samo onoliko jajašaca koliko se može oplođeno vratiti u tijelo majke. Metodu kod koje se dobije desetak i više embrija koji se neupotrijebljeni zamrzavaju i ukoliko trudnoća uspije bacaju, ne prihvaćaju jer osjećaju teret savjesti koja im jasno govori da bi takvo postupanje bilo zapravo - pobačaj. Postoji, dakle, velik problem kod vjernika u savjesti jer tu metodu - za razliku od crkvenoga učenja - smatraju i prihvatljivom. No, kada se putem katoličkih medija ili propovijedi, ili na neki drugi način, informiraju i čuju da prema moralnome nauku Crkve do začeća smije doći samo po »specifičnom bračnom činu«, ostaju rastuženi, pa i revoltirani zbog takvoga stava Crkve. Nekako u sebi misle da je u njihovu slučaju riječ o oplodnji koja je u biti prirodna, samo u izvantjelesnim, »umjetnim uvjetima«. Tu se, kako nam sami svjedoče, vode razmišljanjem da zapravo Bog daje život, a čovjek samo stvara povoljne i »povoljnije« uvjete da se nadvladaju bolesne zapreke u roditelja. Ni u tim uvjetima ne dođe uvijek do oplodnje, što je znak da je tu Bog na djelu, zaključuju neki među njima.

Dapače, neki ističu - iz osobnoga iskustva ili pak jer su to doživjeli preko nekoga drugoga ili kod nekoga drugoga - da ni »specifični bračni čin« nije uvijek svet. Dobro zaključuju, na što upozorava i Crkva, da je i u »specifičnom bračnom činu« moguća sebičnost, nasilje, preljub - a Bog svejedno po njemu daje život.

U našoj smo rubrici već više puta isticali da je to pitanje doista vrlo osjetljivo i da ga je u svakom pojedinačnom slučaju potrebno rješavati u povjerljivom razgovoru s liječnikom koji je po uvjerenju katolik i koji poznaje najsuvremenije crkvene stavove, a također s odgovarajućim svećenikom.

Načelno je Crkva protiv svake umjetne oplodnje. Ona želi očuvati i čuva dostojanstvo i uzvišenost bračnoga čina i u određenom smislu pravo djeteta da bude začeto iz naravne i blagoslovljene ljubavi. No, ukoliko je moguće do potrebnog sjemena doći upravo u naravnom bračnom činu i dobiti samo toliko zametaka koliko ih se vraća u majčinu utrobu da se ondje naravno ugnijezde i razviju, bili bi uklonjeni mnogi prigovori što ih crkveno učiteljstvo iznosi protiv izvantjelesne oplodnje. »Hoćemo li shvatiti i kao kršćani u vjeri prihvatiti učenje..., prije svega treba prihvatiti sama sebe kao ljudsku osobu, ne tek djelomično, nego cjelovito, i ne samo razumski i afektivno, nego u stvarnoj vjeri, u osobnom susretu i vjerničkom dijalogu s Kristom Spasiteljem i Zaručnikom Crkve, na temelju otvorene slobodne dobre volje«, preporučuje naš moralist o. Ivan Fuček i jasno dodaje: »Božji plan o braku i obitelji Crkva nema ovlasti mijenjati kao što bi htjeli... neki kritičari i svijet općenito. Isto će naglasiti i Ivan Pavao II. u Familiaris consortio (br. 33): »Crkva zaista nije izumitelj ('nec autor') ni neograničeni gospodar ('nec arbitra') takve norme.«

Glas Koncila, broj 47 (1744), 25.11.2007

Nema komentara:

Objavi komentar